Kam „poletí“ civilné dopravné letectvo?

10. mája 2020, petersvec, Nezaradené

Dostávam otázku, čo si myslím o budúcnosti dopravného lietania. Doma toho neexistujúceho, ktoré nás ako štát s absolútne najnižšou mierou rozlietanosti v EÚ (počet prepravených cestujúcich k počtu obyvateľov), ochránilo pred COVIDom. U nás cestujú prevažne mladí a zdraví, na západe cestuje masívne množstvo starcov. Takže nie opatrenia vlád nás ochránili, ale neschopnosť vlád z nás urobila rekordéra. Komplexnejšie príčiny toho, že máme takú nízku infikovanosť vírusom som popísal tu:

https://petersvec.blog.pravda.sk/2020/05/06/kolko-bude-obeti-premiersko-vladnej-masovej-vrazdy/

Odpoveď na otázku z úvodu by nedokázala vyveštiť ani Sybilla, ani baba Vanga, ani Nostradamus. Celosvetovo bude civilné dopravné letectvo po kríze výrazne zdevastované. Predovšetkým v segmente prepravy cestujúcich. Vzhľadom na charakter tvorby zisku bude viac postihnutá diaľková preprava veľkokapacitnými lietadlami. Aj keď lietadlá stoja, fixné náklady sú naďalej významné a všetci veľkí tradiční národní prepravcovia krvácajú. Mnohí už prepúšťajú, najnižšie odhady hovoria o znížení o, možno na 30% zamestnancov. Krvácajú aj letiská s ďalším masívnym prepúšťaním. Postihnuté už sú subdodávateľské firmy.

Po kríze vznikne prebytok kapacity a to bude mať vplyv na všetky segmenty súvisiace s leteckým priemyslom. Od výrobcov, cez údržbu, lízingovky lietadiel, po výcvikové strediská. To má vplyv na iné služby: prípojná doprava (autobusy, vlaky), taxislužby, parkovacie služby. Návrat do predkrízového stavu bude trvať roky, projekcie hovoria o troch rokoch, skôr viac. Ceny leteniek pôjdu výrazne hore. Prebytok kapacity, nižšia obsadenosť pre vládne opatrenia, vyčistenie trhu o konkurenciu, rovnaké náklady, potreba prežiť, to všetko znamená vyššie ceny. Budú lietať len tí, ktorí musia. Aj za vyššie ceny.

Slovensko je štátom s absolútne najnižšou úrovňou rozlietanosti v EÚ. V prepočte na obyvateľa sme mali asi pätinu rozlietanosti priemeru EÚ, oproti susedným štátom maximálne polovicu ich úrovne, v porovnaní s Rakúskom asi osminu. Neexistuje štátna podpora, absentuje štátna politika leteckej dopravy. Totálne závisíme od zahraničných prepravcov. Rozsah obnovy závisí od dopytu, čiže od cestujúcich, mnoho ľudí stratí robotu v zahraničí. V cudzine pôsobí viac ako 95% slovenských pilotov, podobné množstvo technikov aj palubného personálu, v tom sme svetoví rekordéri. Kúpyschopnosť sa zníži, na dovolenky pôjde menej ľudí. Lietanie sa stane nedostupným pre veľkú časť slovenskej populácie.

Neexistencia vládnej politiky rozvoja leteckých prepráv nás už v minulosti postihovala nízkym počtom turistov, ich krátkymi pobytmi, zlomkovo využitými možnosťami kúpeľníctva, aj kongresovej turistiky. Nevidím žiadny vládny signál na pochopenie významu leteckej dopravy pre štát a na komplexné, premyslené rozvojové opatrenia. Národný prepravca nemá význam a už vôbec nebude fungovať veľa typov s malým množstvom lietadiel z každého typu. To je odsúdené na dotácie, ale nebude ich odkiaľ brať, budú iné priority. Pritom koncepčné návrhy existujú.

Politika EÚ je stavaná výlučne na ochranu monopolu tradičných prepravcov v starých krajinách EÚ, euroúradnícke obmedzenia budú ešte viac likvidovať malých. Treba sa pripraviť na veľmi zlý scenár. My sme najposlušnejší sluhovia diktátov euroúradníkov, preto naďalej skôr zostaneme najmenej rozlietaným štátom v EÚ, asi nebudeme tigrom. Očakávajme viac národného egoizmu, agresívnu ochranu národných prepravcov veľkých štátov a likvidovanie konkurencie nimi. Žraloci požerú malé ryby. Malí už krachujú, spoločnosti poskytujúce lízing lietadiel s posádkou nedokážu pri prebytku kapacity prežiť. Negatívne sa to dotkne toho mála, čo máme.

Táto kríza je devastačná. Letectvo bude úplne iné, prežijú len veľmi silní a chránení, bude to očistný proces, zároveň monopolizačný, čo je veľmi zlé. Letecký priemysel stráca bilióny. Budúcnosť závisí od dopytu, proces návratu bude dlhý, nikto ho nedokáže odhadnúť. Niektoré nízkonákladovky majú vynikajúci potenciál prežiť, disponujú hotovosťou, ale musia nájsť nový model ziskovosti. Zraniteľní sú tradiční národní prepravcovia. Je otázka, ktorí budú mať šancu získať vládny záchranný padák.

Ale my letci vieme, že po každej búrke prichádza vyjasnenie. Spolu s vami v to dúfa váš kapitán aerolínií. My vás vždy radi dopravíme za rodinami, do roboty alebo na dovolenky. Rád sa budem mýliť v odhade vývoja.