Založ si blog

Ako pôsobiť proti presile? Manévrový prístup vypekania 4. Ako byť rýchlejším?

Pokračujem štvrtou časťou série článkov so zameraním na rozvoj strategického myslenia. Zámerom série blogov je aspoň troškou prispieť do eliminácie nepodloženého a nemúdreho sebapodceňovania nás, malých národov. Oslovujem tých, ktorí chcú byť oslovení, ktorí sa chcú niečo dozvedieť. So záujemcami rád rozviniem diskusiu pri pamätníku porážky nafúkanej presily dobových výpalníkov nahnevanými slovensko-uhorskými sedliakmi vo Vozokanoch, najbližšie pred voľbami 16. februára o 11:00, potom každoročne vždy poslednú augustovú nedeľu.
Skúsení praktici manévrových prístupov potvrdia, že tento spôsob vedenia vojnovej činnosti nemožno študovať formou zoznamu poučiek a postupov. Ide o vysoko tvorivý myšlienkový proces, v ktorom sa uplatňujú isté východiskové predpoklady. Základnou otázkou je vždy: Ako byť rýchlejší od môjho protivníka? V tomto pokračovaní sa pokúsim vymenovať niekoľko zásadných predpokladov:

Po prvé: Byť originálnym, konať v súlade so situáciou, nikdy nepoužiť rovnaký postup dva razy.

Po druhé: Neobsadzovať vopred vyčlenené územie, všetko podriadiť konečnému cieľu zrazenia, operácie, ťaženia, alebo vojny. Prieskum nech ťahá vojská tam, kde je najmenší odpor a najmenej očakávaný postup.

Po tretie: Vždy stanoviť hlavné úsilie, ktorému je podriadená činnosť ostatných zložiek operačného zoskupenia.

Po štvrté: Základom každého konfliktu je neistota, zmätok a neporiadok. Klasické prístupy sa usilujú zaviesť do vojny systém a poriadok. Manévrový prístup podporuje neistotu zmätok a neporiadok, videný očami protivníka. Stavanie protivníka pred riešenie dilém. Nech urobí čokoľvek, jedno je horšie pre protivníka ako druhé.

Po piate: Vytvorenie čo najjednoduchšieho reťazca velenia, decentralizácia velenia. Nikto nie je schopný detailne riadiť činnosti v prostredí neistoty a chaosu. Čím menej intervencií zo strany jednotlivých stupňov riadenia, čím menej stupňov riadenia, tým je rozhodovací cyklus rýchlejší.

Po šieste: Vyhýbanie sa detailným rozkazom, používanie “cieľového velenia”. Nenariaďovať AKO splniť cieľ, ale ČO chceme dosiahnuť. Umožniť tak maximálne rozvinutie iniciatívy na podriadených.

Po siedme: Byť nevyspytateľným, vyhýbať sa akýmkoľvek poučkám a predpísaným postupom. Vždy mať na pamäti: “Nikdy dva razy nevstúpiš do tej istej rieky, žiadne dve situácie nie sú identické”. Ak je konanie predvídateľné, protivník ľahko vstúpi do rozhodovacieho cyklu a preberie iniciatívu.

Po ôsme: Spoznať svoje aj protivníkove slabiny a silné stránky. Ochrana svojich slabín, vyhýbanie sa protivníkovým silným stránkam. Útok na protivníkove slabiny.

Po deviate: Neusilovať sa zničiť protivníka, usilovať sa o jeho porážku. Narušenie súdržnosti protivníka má väčšiu cenu ako jeho zničenie.

Po desiate: Vytvorenie atmosféry vzájomnej dôvery medzi nadriadenými a podriadenými. Podpora atmosféry akceptácie chýb. Lepšie je dobré rozhodnutie teraz ako vynikajúce o hodinu neskôr, najhoršia je nerozhodnosť. Umožniť podriadeným najprv konať, potom podávať hlásenia.

Po jedenáste: Použitie záloh na podporu úspechu, nepodporovať ten smer, kde vlastné vojská zlyhávajú.

Po dvanáste: Útočiť iba vtedy, keď útok prináša rozhodujúci výsledok. Použiť útok proti kľúčovým bodom. Pokiaľ možno, vyhýbať sa frontálnym útokom, uprednostňovať protiútoky.

Po trináste: V maximálnej miere používať presvedčivú klamnú činnosť a maskovanie.

Po štrnáste: Nebáť sa odmietnuť boj, keď víťazstvo nie je isté. Držať si v rukách rozhodnutie o prijatí, alebo odmietnutí boja. Nedať si ho vnútiť protivníkom.

Po pätnáste: Pohotovosť konania. Nečakať na lepšie spravodajské informácie, mohli by prísť neskoro.

Po šestnáste: Učiť vojakov myšlienkové postupy, čiže AKO vojensky myslieť, nie to, ČO si majú myslieť. Neučiť veliteľov postupy, ale myšlienkový proces úspešných vojvodcov. Nedávať jediné správne riešenia, každé zdôvodnené riešenie je správne. Najlepšou vojenskou školou sú príklady z histórie.

Po sedemnáste: Príprava veliteľov tak, aby chápali zámer veliteľov o dve vyššie úrovne velenia.

Bolo by veľmi nesprávne, chápať tento zoznam užitočných poznatkov vo forme predpísaných poučiek. Ide o vyjadrenie podstaty manévrového vedenia vojnovej činnosti z niekoľkých zdrojov vo forme súhrnu myšlienok, napomáhajúcich pochopenie rozdielnosti oproti zaužívaným postupom. Zoznam sa dá doplniť a každý bod je možné porovnať s nátlakovým spôsobom vedenia vojny. Nezabúdajme, že všetko sa dá aplikovať tak v politike, ako aj v štátnej správe.

Otázka znie: dokáže to použiť aj silnejší protivník? S väčšími zdrojmi, s dokonalejšími technológiami? Dokáže. Ale malá veľkosť poskytuje výhodu rýchlosti, ohybnosti, svižnosti, pružnosti aj nepredvídateľnosti a podceňovanosti. Veľkí a zdanlivo silní totiž vždy podceňujú menších a zdanlivo slabších. To je obrovská výhoda malých a zdanlivo slabších, to je ich sila.

Pokračovanie v nasledujúcej časti.

Ing. Peter ŠVEC, p.s.c., RCDS, plk. gšt. v.v., bývalý ZNGŠ pre operácie, šéf špeciálnych síl a GR sekcie vojenského vzdelávania MO SR

Formovanie dôstojníkov 14. Vojenská akadémia nesmie produkovať zliberalizované a zhumanizované bábovky.

19.02.2020

V tomto pokračovaní sa najskôr pozrieme na tú časť formovacieho procesu, ktorej produktom má byť skutočný dôstojník, vojak-patriot, slovenský vlastenec. Ako už z názvu vyplýva, nemôžeme viac »

Predvolebná lekcia zo stratégie: Formovanie dôstojníkov 13. Môže mať akademické vzdelanie kvalitu v prostredí akademickej neslobody a teroru politickej korektnosti?

18.02.2020

V predchádzajúcej časti sme si položili legitímnu otázku, či môže byť garant akademickej slobody – rektor, zároveň veliteľom? Z toho vyplýva aj odvodená logická otázka, či môže byť viac »

Nenechajme si deformovať naše dejiny. Stretnutie pri pamätníku víťaznej bitky slovensko-uhorských domobraneckých roľníkov.

17.02.2020

Suverenisti, ktorým nie je jedno, ako bude napredovať Slovensko a v akom stave ho zanecháme našim potomkom, sa 16. februára predpoludním zišli na mieste, kde sa v roku 1652 odohrala prvá víťazná viac »

Bela Bugar, Bugár,

Most-Híd nevstúpi do koalície s ĽSNS ani so Smerom, sľubuje Bugár

20.02.2020 10:01

Strana chce podľa Bugára presadzovať zmeny na očistu justície či prokuratúry.

ide o pravdu, hrnko, heger

Ide o Pravdu s Hrnkom a Hegerom: O 13. dôchodkoch aj o Matovičovom majetku

20.02.2020 09:55, aktualizované: 10:57

Pozrite si zaujímavý duel poslancov, Antona Hrnku (SNS) a Eduarda Hegera (OĽaNO) v diskusii Ide o pravdu.

tomáš, matovič

Poslanci za PS/Spolu uvoľnili rečnícky pult, rokovanie sa začalo

20.02.2020 08:29, aktualizované: 10:37

Poslanci Národnej rady SR (NR SR) dnes budú rokovať o návrhoch zákonov k sociálnym opatreniam, diaľničným známkam a k Istanbulskému dohovoru.

Grenell

Trump vymenuje ambasádora v Nemecku za riaditeľa tajných služieb

20.02.2020 07:15

Proti Trumpovmu rozhodnutiu vymenovať Grenella sa už stihli ozvať kritici, ktorí tvrdia, že miesto by mal obsadiť niekto, kto má väčšie skúsenosti so spravodajskými službami.

petersvec

Bez nacionalizmu, čiže vlastenectva, je každý politik len príživník z peňazí platcov daní a každý vojak len vešiak na uniformu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 99
Celková čítanosť: 146488x
Priemerná čítanosť článkov: 1480x

Autor blogu

Kategórie